Selamat datang kepada semua pengunjung blog CUTE OVEN, SMALL KITCHEN. Diharap dengan kunjungan anda dapatlah kita berkongsi ilmu disamping menambah kenalan. Terima kasih atas kesudian bertandang ke sini.

Untuk makluman, di dalam blog ini sukatan cawan adalah menggunakan cawan metrik manakala sukatan sudu pula 98% adalah menggunakan sudu metrik.
Bagi yang sering bertanya apakah 'Tbsp' dan 'tsp'; 'Tbsp' = tablespoon & 'tsp' = teaspoon.

Recent Posts

Wednesday, April 22, 2015

BUBUR BUTIR NANGKA

 

Assallamualaikum dan salam sejahtera.

Lama dah teringin nak buat bubur butir nangka. Cuma mencari-cari buah nangka, tak jumpa-jumpa pula. Kebetulan terjumpa nangka yang dah dibungkus kecil-kecil di Mydin. Terus je beli. 

Sebenarnya, membuat bubur butir nangka tidak lah sehingga wajib memerlukan buah nangka. Cuma Nadz suka masak bersama hirisan buah nangka agar rasa bubur ni nanti ada manis-manis buah nangka tu. 

Jadi mari tengok resepi mudah ni. Tiada sukatan tepat untuk bubur ni sebab boleh ikut citarasa masing-masing. Macam Nadz di rumah ni, kalau buat bubur atau pengat, kuahnya memang banyak sebab anak-anak perempuan dalam rumah ni suka makan kuahnya lebih daripada isi bubur atau pengat tu.




BUBUR BUTIR NANGKA
By: Nadz@ovenkecil.blogspot.com

Bahan-bahan untuk butir:
  • Tepung pulut (glutinous rice flour)
  • Pewarna kesukaan
  • Secubit garam halus
  • Air secukupnya untuk menguli dan merebus butir nangka
Bahan-bahan untuk kuah:
  • 500 ml santan (adjust la ikut banyak mana kuah yang dikehendaki, I guna santan kotak je)
  • Gula secukupnya (I campur sedikit gula Melaka dengan gula pasir)
  • 1 sudu besar halba (I tak letak pun, anak-anak tak suka)
  • Sedikit garam
  • 2 helai daun pandan-basuh, siatkan dan simpulkan
  • 3-4 ulas buah nangka yang telah masak-hiris ikut  
  • 3 sudu besar biji sagu-basuh, rendam seketika dan toskan 

Cara-cara penyediaan:
  1. Tepung pulut diuli dengan air yang telah dibancuh dengan garam dan pewarna pilihan. Masukkan air sedikit demi sedikit sambil menguli hingga mendapat doh yang tidak melekat di tangan.
  2. Panaskan air di dalam periuk. Di samping itu, sediakan satu mangkuk berisi air biasa. Apabila air mendidih, gentel doh tadi menjadi bebola-bebola lonjong dan masukkan ke dalam periuk. Apabila masak, doh tersebut akan timbul. Cedok keluar doh yang timbul dan masukkan ke dalam mangkuk lain yang berisi air yang disediakan tadi. Buat hingga habis kesemua doh direbus.
  3. Untuk kuahnya, masak santan bersama gula, garam dan daun pandan di dalam periuk. Sekiranya menggunakan gula Melaka, dinasihati agar masak dulu gula Melaka bersama sedikit air hingga gula larut. Kemudian tapis sebelum menggunakannya. 
  4. Apabila mendidih, kecilkan api dan masukkan butir-butir nangka tadi, buah nangka yang teah dihiris serta biji sagu. Rasakan manis bubur mengikut citarasa anda. Tutup api. 
NOTA NADZ: 
Nadz suka bubur butir nangka yang doh butir nangkanya bila digigit lembut tetapi masih kenyal-kenyal. Untuk mendapatkan bubur butir nangka dengan doh butir nangka yang lembut tetapi sedikit kenyal bila dikunyah, ikut langkah berikut:
  • Semasa proses menguli tepung pulut, jangan masukkan banyak air hingga adunan terlalu lembut. Cukup sekadar mendapat doh yang tidak melekat di tangan dan boleh dibentuk.
  • Jangan biarkan bubur di atas api terlalu lama setelah doh butir nangka dimasukkan ke dalam kuah santan. Ini untuk mengelakkan doh butir nangka terlebih rebus. Nanti ia akan menjadi terlalu lembut/lembik. 
  • Walau bagaimana pun, terpulang pada citarasa masing-masing ye.
SELAMAT MENCUBA!

Tuesday, April 14, 2015

KEK PISANG LEMBAP TABURAN BADAM


Assallamualaikum dan salam sejahtera.

Kek pisang lembap ni pernah Nadz buat dan publish kan resepinya dulu di SINI. Cuma kali ini, Nadz tambahkan taburan badam cincang di atas kek sebelum dibajar. 

KEK PISANG LEMBAP TABURAN BADAM

Bahan-bahan:

4 biji pisang emas/awak-lecek
(I used 5 biji pisang berangan)
1 cawan gula pasir (Boleh ganti gula perang, lagi sedap)
1 cawan minyak masak
4 biji telur gred A
11/2 cawan tepung gandum*
1 sudu teh baking powder*
1 sudu teh soda bikarbonat*
(*ayak bersama)
1 sudu besar air limau nipis (I gantikan dengan cuka masakan)
1 sudu teh esen pisang/ esen vanilla


Cara-cara:
  1. Panaskan oven pada suhu 185C api atas bawah.
  2. Sediakan loyang 4 segi. Lenser dengan margerin dan alas kertas minyak. (I guna loyang square 8"×8").
  3. Kisar gula, telur, minyak di dalam 'blender' hingga putih(3-5 minit). (I guna hand mixer).
  4. Tuang ke dalam mangkuk. Masukkan bahan ayak dan kacau rata dengan senduk.
  5. Masukkan pisang, esen dan air limau. Gaul sebati.
  6. Tuang adunan ke dalam loyang. Bakar di dalam oven selama 45 minit atau sehingga kek masak sepenuhnya.
*** Nadz taburkan badam cincang di permukaan kek sebelum masukkan kek ke dalam oven.***



SELAMAT MENCUBA.
KALAU MALAS NAK BUAT, BOLEH ORDER SAHAJA 
DENGAN NADZ.
Pm di 012 6
467509

Thursday, January 29, 2015

KEK MARBLE LEMBUT NINA


Assallamualaikum dan salam sejahtera. 

Sesungguhnya Nadz lebih menggemari kek-kek togel saja berbanding dengan kek-kek yang disalut sebarang jenis krim. Jadi Nadz cuba pula resepi kek marble ni untuk mengetahui tahap keenakannya serta menambah lagi koleksi kek marble.

Resepi Nadz perolehi daripada blog kak Azie yang dipanjang-panjangkan dari blog Liza dan blog kak Noor Masri.



KEK MARBLE LEMBUT NINA
Tried by : Nadz @ovenkecil.blogspot.com

Bahan-bahan :
  • 8 oz/ 227 gm mentega
  • 6 oz/ 170 gm tepung gandum 
  • 6 oz/ 170 gm gula kaster
  • 5 biji telur dari peti ais 
  • 3 sudu besar susu pekat manis 
  • 1 sudu teh baking powder 
  • 1 sudu teh asen vanilla
  • 1 sudu besar ovalette
  • 3-4 sudu besar serbuk koko 

Cara-cara:
  1. Ayak tepung bersama baking powder. Pukul mentega, susu dan esen vanilla hingga kembang. 
  2. Di dalam bekas lain, pukul putih telur hingga ringan lalu masukkan gula sedikit demi sedikit hingga adunan rata. 
  3. Masukkan telur kuning sebiji -sebiji ke dalam adunan putih telur dan pukul hingga rata. Masukkan ovalette dan adunan mentega dan pukul lagi hingga rata. 
  4. Akhir sekali masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaul satu arah. Apabila rata bahagikan adunan kepada beberapa bahagian dan masukkan warna atau emulco/perisa pilihan anda. 
  5. Tuang adunan ke dalam loyang 8 inci secara berselang seli dimulai dengan adunan asal. Lorek dengan menggunakan chopstick/ lidi sate.
  6. Bakar pada suhu 180C selama 45 minit atau sehingga masak. (Nadz bakar pada suhu 175C, 45-50 minit).

NOTA NADZ:

Nadz menyediakan adunan kek ini tanpa mengasingkan putih telur dengan kuning telur seperti cara di atas. Nadz adun seperti berikut:
  1. Ayak tepung bersama baking powder. Putar mentega dan gula hingga kembang. 
  2. Masukkan susu, ovalette dan asen vanilla. Adun sebati.
  3. Masukkan telur satu per satu sambil terus memutar.
  4. Akhir sekali perlahankan speed mixer dan masukkan bahan ayak sedikit demi sedikit dan adun rata.
  5. Bahagi adunan kepada dua bahagian. Masukkan serbuk koko dalam salah satu adunan dan gaul sebati.
  6. Tuang adunan ke dalam loyang yang telah digris dan dilapik dengan kertas baking secara berselang seli untuk mendapatkan corak marble. 
  7. Bakar pada suhu 175°C -180°C selama 45-50 minit.
  • Jika menggunakan cara ini, gunakan telur pada suhu bilik, bukan telur yang masih sejuk dari peti ais.
  • Setelah mencuba, kek ini ternyata memang kena dengan selera Nadz. Lembut dan gebu serta moist. Jadi apa lagi, cubalah ye. 

NOTA KAK NOOR MASRI:
  • Kalau menggunakan mesin, jangan diberhentikan semasa sedang mengadun. Jika mengunakan tangan, harus pukul lebih lama kerana adunan mesti kembang dan rata. 

SELAMAT MENCUBA!

Wednesday, January 28, 2015

KEK LAPIS KASTAD KELADI, ORDER DARI WANIE

Assallamualaikumdan salam sejahtera.

Kek lapis kastad keladi tempahan dari Wanie untuk hantaran perkahwinannya. 

Pengantin minta deco simple je
Untuk menempah sila pm di whatsapp atau telegram di nombor 012 6467509.

CHEEZY SNOW CAKE, RED VELVET CUPCAKES & CHEESE TART, ORDER DARI KAK KINAH

Assallamualaikum dan salam sejahtera.

Alhamdulillah,  sedikit tempahan dari one of my regular customer.

Cheezy snow cake 
25 pcs red velvet cuppies
50 pcs cheese tart
Untuk menempah sila pm di whatsapp atau telegram: 012 6467509.

AGAR-AGAR SANTAN GULA MELAKA (TANPA TELUR)

 
Assallamualaikum dan salam sejahtera.

Agar-agar yang memang sentiasa menjadi kegemaran anak-anak dan juga Nadz sendiri di rumah ni. Membuatnya pun amat mudah. Cuma, perlu diingat, santan tu mesti guna santan pekat tau. Barulah menjafi dua lapisan agar-agar ni.

Biasanya, dalam resepi-resepi agar-agar santan yang Nadz kongsikan sebelum ini (gula melaka, pandan, sirap rose, jagung manis) Nadz menggunakan sebiji telur di dalam resepi. Tetapi tidak untuk kali ini. Walaupun tidak menggunakan telur, agar-agar tetap menjadi dua lapisan. Petua untuk menghasilkan agar-agar dengan dua lapisan ada di bawah.

Jadi ikutlah selera masing-masing ye samada ingin atau tidak menggunakan telur di dalam resepi.



AGAR-AGAR SANTAN GULA MELAKA (TANPA TELUR)
Oleh: Nadz @ovenkecil.blogspot.com 

Bahan-bahan:
  • 10 gm serbuk agar-agar
  • 250 gm gula melaka
  • 1-2 sudu besar gula merah atau gula pasir 
  • 300 ml santan pekat
  • 1 liter air
  • 1/4 sudu teh garam
  • 3 helai daun pandan (basuh dan simpulkan)

Cara penyediaan:
  1. Larutkan gula melaka dan juga gula merah bersama 1 liter air. Masukkan juga sehelai simpulan daun pandan. Setelah larut, tapis air gula. Pastikan larutan air gula mencapai 1 liter cecair.
  2. Masukkan serbuk agar-agar ke dalam periuk bersama air gula tadi serta simpulan daun pandan. Masak hingga menggelegak dan serbuk agar-agar larut.
  3. Masukkan santan pekat dan garam. Biarkan menggelegak dan biarkan proses menggelegak berlaku dalam 2-3 minit.
  4. Tutup api dapur. Basahkan loyang atau apa saja acuan kegemaran anda dan tuang adunan. Biarkan ia mengeras dan sejukkan di dalam peti ais untuk mendapatkan agar-agar yang dingin bila masuk ke mulut..hehehee...

NOTA NADZ DAN TIPS:
Untuk memastikan agar-agar menjadi dua lapisan, pastikan anda:
  • menggunakan SANTAN PEKAT 
  • biarkan larutan menggelegak selama 2-3 minit setelah memasukkan santan.
SELAMAT MENCUBA.

Monday, October 27, 2014

SAMBAL TUMIS UDANG DENGAN PETAI


Assallamualaikum WBT dan salam sejahtera.

Sambal tumis, mestilah semua orang tahu cara memasaknya ye tak. Tapi nak masukkan juga resepi ni ke dalam blog untuk rujukan anak-anak bila mereka mula belajar memegang sudip dan kuali satu masa nanti.

SAMBAL TUMIS UDANG DENGAN PETAI
Oleh: Nadz @ovenkecil.blogspot.com

Bahan-bahan:
  • 1/2 kg udang
  • 4 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci belacan sebesar ibu jari
  • 1-1/2 cawan cili kisar
  • 1 biji bawang besar-dimayang kasar
  • 1/2 cawan air asam jawa
  • 3 papan petai-ambil isinya
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Minyak untuk menumis

Cara penyediaan:
  1. Udang disiang dan dibersihkan. Toskan.
  2. Kisar cili kisar bersama bawang merah, bawang putih dan belacan.
  3. Panaskan minyak secukupnya di dalam kuali. Tumis bahan kisar hingga garing dan terbit minyak.
  4. Masukkan air asam jawa, garam dan gula. Biar menggelegak.
  5. Kecilkan api dan masukkan udang, petai serta bawang besar. Biar mereneh hingga mendapat kepekatan sambal yang diingini. Perasakan garam dan gulanya. Adjust ikut your taste buds. Tutup api. 
SELAMAT MENCUBA!

Wednesday, October 15, 2014

RAINBOW CAKE (Bed cake theme), ORDER DARI SU

Assallamualaikum WBT dan salam sejahtera. 

Tempahan dari seorang customer baru, Su. Su minta buatkan kek rainbow dengan tema katil untuk anniversary bersama suaminya yang ke 11 tahun. Su juga request hiasan menggunakan fondant. 

Jadi inilah hasil menguli-uli fondant setelah berapa lama tak bermain dengan fondant. 




Terima kasih Su sebab beri kepercayaan kepada akak untuk merealisasikan plan Su untuk sambutan ulangtahun perkahwinan kalian berdua.

p/s: Kek tema begini hanya untuk tempahan dari customers yang telah berumahtangga saja tau!

Untuk tempahan, sila pm di fb atau whatsapp atau telegram atau viber di nombor 012 6467509. 

TERIMA KASIH. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...